Zdrowy sen

5 sposobów na regenerujący sen. Jak spać, żeby się wyspać?

5 sposobów na regenerujący sen. Jak spać, żeby się wyspać?

Kiedy kładziemy się i budzimy zmęczeni, a upragniony sen nie przynosi regeneracji, warto dokładniej przyjrzeć się swoim wieczornym nawykom. Często to drobne, z pozoru niezauważalne czynności przynoszą zmianę na lepsze. Dzięki tym kilku prostym zasadom znowu będziesz mógł cieszyć się zdrowym snem.

 

  1. Dokładnie wywietrz sypialnię

Zalecana temperatura w sypialni powinna wynosić około 18°C. Jeśli czujemy się dobrze w nieco wyżej temperaturze pomieszczenia, nie powinno to stanowić problemu. Pamiętajmy jedynie, by wpuścić do pokoju świeże powietrze przed snem oraz się nie przegrzewać – zdecydowanie lepiej okryć się ciepłym nakryciem w chłodnym pomieszczeniu niż lekką kołdrą w gorącej jak w tropikach sypialni.

  1. Zadbaj o komfort termiczny

Wybierając odpowiednią dla siebie kołdrę, którą się przykryjesz na czas snu, zwróć uwagę na klasę ciepła, oznaczającą przeznaczenie kołdry. Kołdra całoroczna, kołdra zimowa, kołdra na lato – ofert na rynku jest wiele, możemy również wybierać między produktami naturalnymi (z pierza, puchu, wełny) a syntetycznymi (z silikonu, poliestru, kulki silikonowej), które zalecane są zwłaszcza dla alergików.

Dodatkowo możemy użyć koca lub narzuty – temperatura w sypialni może zmienić się w ciągu nocy, dlatego dobrze mieć pod ręką coś dodatkowego do przykrycia się.

  1. Wyłącz elektronikę

Zaplanuj koniec pracy przed komputerem dwie godziny przed planowanym pójściem spać. Kiedy jesteś już w łóżku, nie zapomnij o wyciszeniu telefonu i wyłączeniu z kontaktu emitujących światło sprzętów elektronicznych.

  1. Zrelaksuj się

Wieczorny relaks powinien przygotować nasze ciało i umysł do zwolnienia obrotów. Słuchanie spokojnej muzyki, czytanie dzieciom bajek na dobranoc lub ciepła kąpiel w aromatycznym olejku wyciszy nasze zmysły. Do odprężenia możesz użyć maty do akupresury, która zyskuje coraz większą popularność i uznanie. Mata z wypustkami poprawia krążenie, eliminuje bóle kręgosłupa i głowy, masuje i regeneruje. Nie potrzebujemy do niej żadnych umiejętności ani sprzętu – wystarczy się położyć i odpoczywać ?.

  1. Śpij tyle, ile potrzebujesz

Zdrowy sen powinien mieć odpowiednią długość. Nastolatkom zaleca się spanie nawet do 10 godzin, podczas gdy osobom dorosłym powinno wystarczyć 7-8 godzin. Najbardziej wartościowy sen przypada między 22 a 6 rano, ale wiadomo, że czasami jest to mało wykonalne. Dopilnujmy jednak, by kładzenie się spać przed północą stało się naszym zdrowym nawykiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *